ספר תיקוני הזהר, שחיבר התנא האלוקי רבי שמעון בן יוחאי.

מנטובה, שי"ח. מהדורה ראשונה והדפסה ראשונה של ספרי הזוהר, לאחר שבמשך כתשעים השנים הראשונות למלאכת הדפוס לא ניתנה רשות רבנים להדפיסו.

גליוני הספר מלאים וגדושים בהגהות בכתי"ק המקובל הנפלא רבי מנחם די-לונזאנו.


העותק שבאוסף ג"ש בספרייה הלאומית (מס' 2141) גם הוא מלא וגדוש בהגהות בכתי"ק. באחד ההגהות שם כותב רבי מנחם "אמר מנחם, בראשונה הגהתי כל זה על פי נסחא א' ועתה חזרתי להגיהו ע"פ בנ"א (= ב נוסחאות) ונתעורר לי כי נוסחאות מחולפות הן ולא היה לי למחוק כל מה שמחקתי"


וע"ז העיר ג"ש "הטופס המועתק עם שגיאות הוצע בשנת תשל"ו ע"י אברך……"


הנה לפנינו אותו עותק מדובר מלא וגדוש עם הגהות בכתי"ק רבי מנחם די-לונזאנו.


בשני הטפסים נמצא הגהה נפלאה בכתי"ק אודות האריז"ל ומשיח "והסוד כי ר' יצחק זלה"ה כיון ששמו יצחק סוד הדין לא תהיה הגאולה על ידו אבל יחזור לישן עד שיבא משיח בן דוד ששמו מנחם…. ואז תהיה הגאולה על ידו.  


עוד דע כי ר' יצחק הנז' היה שמו יצחק לוריא…סוד הדינים…ככתוב אצלי על פוטיפרע…אבל מנחם בן עמיאל…"


מקור קדום ביותר לתיקוני נוסח וסדר ב"תקוני הזהר"


ספר תיקוני הזוהר מאז הדפסתו לראשונה עבר שינויים רבים בנוסחאותיו וסדריו, בעיקר על פי הגהות "דרך אמת" המיוחסות למהרח"ו שי"ל ע"י הרמ"ז בוונציה תי"ח. כמו"כ לדברי המדפיס בקושטא היו לנגד עיניו הגהות מהאר"י ז"ל. אך בעותק שלפנינו קיימים בנוסף גם פירושים והגהות רבות יתר על מה שנדפס בכל הדפוסים עד היום, חלקם אף לא מופיעים בעותק שבספריה הלאומית, בה העתיק הכותב ראשונה.


תוכן ההערות זוהה כמי שיצאו מתח"י רבי מנחם די לונזאנו ז"ל, חלקם כנראה מבית מדרשו של מהרח"ו.


כך שלפנינו אחד המקורות הקדומים ביותר (אם לא המוקדם מבין כל מה שידוע כיום) להערות חשובות ונחוצות על ספר תקוני הזהר.


נדיר ביותר! כמעט ולא ידוע על עותקים של תיקו"ז מנטובה עם הערות והגהות מתקופה כה מוקדמת.

יצויין שגם מאיר בניהו זוהה את ההגהות ככתי"ק רבי מנחם די-לונזאנו.

ספר 'תקוני הזהר' כולל שבעים דרכים ('שבעין אנפין') על פי סתרי תורה בביאור המילה הראשונה בתורה, ובשבעים דרכים האלו – שהן ע' פנים לתורה, הטמין רשב"י את יסודות תורת הנסתר.


תקוני הזהר הוא חלק בלתי נפרד מספר הזהר, ושמו של הספר נזכר בספר הזהר עצמו בפרשת כי תבא (וראה בהקדמת כסא מלך מדוע נקרא בשם 'תיקונים').


וכתבו המקובלים שהלימוד בספר זה מסוגל לטהר את הנשמה ולקרב את הגאולה.


דפוס ראשון, נדפס במקביל להדפסת הזוהר לראשונה במנטובה.

בראש הספר ארבעה פסקים מרבני איטליה: מהר"ם באסולה, מהר"ם פרובינציאל ועוד להתיר הדפסת הזוהר והתיקונים ולפרסם דברי קבלה ברבים. הובא לדפוס והוגה על ידי רבי עמנואל בניווינטו בעל ספר לוית חן.

[4], קמו, [1] דף. חסר הדף האחרון. 19.5 ס"מ.

סטפנסקי, ספרי יסוד מס' 329

רבי מנחם די-לונזאנו (ש"י?-לפני שפ"ו; מכונה בקיצור: רמד"ל), מגדולי החכמים והמקובלים בתקופת האר"י. נולד באיטליה ונדד רבות בחייו. בשנת של"ה הדפיס את חיבורו "דרך חיים" בקושטא, וסמוך לאותו זמן עלה לארץ ישראל, שם נפגש והתיידד עם תלמידי האר"י. תחילה התיישב בירושלים, לאחר מכן עבר לצפת. בשנת שמ"ז הדפיס בה את הספר "מדרש אגור" (מדרש שלשים ושתים מדות) אשר ההדיר. בהמשך שהה במצרים, לאחר מכן חזר לירושלים, משם הגיע לדמשק, ולאחר מכן חזר לאיטליה. בסוף ימיו חזר לירושלים ובה נפטר. בשנת שע"ח הדפיס בוונציה את חיבורו הכולל "שתי ידות", המאגד עשרה מחיבוריו (כנגד כל אצבע שב"שתי ידות"). ביניהם: אור תורה, מעריך, עבודת המקדש, דרך חיים, טובה תוכחת, ועוד. בשל חוסר תקציב לא השלים להדפיס את כל עשרת החיבורים באותה עת. במהלך השנים נדפסו חיבוריו הרבים במספר מהדורות, אך כמה מהם נותרו בכתב-יד (ראה פירוט חיבוריו במבוא לספר 'דרך חיים', הוצאת אהבת שלום, ירושלים תשע"ב).


רמד"ל יגע רבות בבירור הנוסחאות המדויקות על פי כתבי-יד קדומים, הן בתורה שבכתב והן בתורה שבעל פה, ועל כך בנויים כמה מחיבוריו. ספרו "אור תורה" המגיה את נוסח המסורה הפך לאחד מספרי היסוד לנוסח כתיבת ספר התורה. כמו כן, הגיה וההדיר כמה מן המדרשים ואת ספר הזוהר, וכתב הגהות על חיבורים נוספים.

רמד"ל היה מקובל וכתב מספר חיבורים בקבלה. בהיותו בארץ ישראל נפגש וקיבל מגורי האר"י, כפי שכתב בהגהותיו על הלבוש (הובאו בספר 'מצת שימורים' לרבי נתן שפירא), בהתייחסו לעשיית קשר התפילין: "קשר זה נעלם מעיני רבים ובבחרותי הוקשה לי… ולא נתקרר דעתי עד שעליתי לארץ ישראל ועשו לי תלמידי האר"י ז"ל קשר כצורת דלי"ת כפולה…". זמן מה שהה הרמד"ל במצרים, כנראה בסביבות שנת ש"ע, אז העתיק דרושים בקבלת האר"י. 

הגהות עתיקות בכת"י עתיק אחר.



Overall Good- Fair condition, stains, marginal page restorations to first few and last few pages (seemingly from another copy that wasn\'t before R. Menachem), some marginal repairs throughout, some marginal worming, later new maroon leather binding.

Share this lot:

פריט #12

קבלה. ספר יסוד. תקוני הזהר דפוס ראשון. מנטובה, שי"ח. מלא עם הגהות וחידושים בקבלה בכי"'ק המקובל רבי מנחם די-לונזאנו.

מחיר פתיחה: $7,500

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right